με πολλαπλά οφέλη για τις ορεινές κοινότητες της επαρχίας Λεμεσού. Πρόκειται ίσως ένα από τα οδικά έργα στην ιστορία της Κυπριακής Δημοκρατίας το οποίο παρέμεινε για τόσα πολλά χρόνια ξεχασμένο στα συρτάρια του υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων.
Η αναγγελία ότι θα ξεκινήσουν τα κατασκευαστικά έργα έχει προκαλέσει κλίμα ευφορίας ανάμεσα στους επηρεαζόμενους κατοίκους των ορεινών περιοχών. Εκτιμάται ότι θα δώσει ανάσα ζωής σε πολλές κοινότητες και ταυτόχρονα θα συμβάλει στην απάμβλυνση άλλων χρόνιων προβλημάτων, που ταλανίζουν για χρόνια μαρασμένες περιοχές της υπαίθρου. Οι πιέσεις που ασκούνταν για την προώθηση του έργου αυτού ήταν ιδιαίτερα ασφυκτικές, αφού οι επηρεαζόμενοι κάτοικοι πολλών περιοχών αισθάνονταν ότι δεν λαμβάνονταν υπόψη και οι αρμόδιοι παραγνώριζαν ένα βασικό αίτημα που χρονολογείται εδώ και δεκαετίες.
Σύμφωνα με πληροφορίες από τον "Φ", το έργο της κατασκευής του νέου αυτοκινητόδρομου Λεμεσού – Σαΐττά, όπως εκτιμούν οι ειδικοί, θα συμβάλει ουσιαστικά στην περιφερειακή ανάπτυξη και στην προώθηση νέων μορφών οικονομικής δραστηριότητας για την περιοχή. Θα συμβάλει καθοριστικά στην αναζωογόνηση πολλών κοινοτήτων και θα αποτελέσει ένα ισχυρό στήριγμα για τον αγροτικό κόσμο να παραμείνει στα χωριά του στην ευρύτερη ορεινή περιοχή Λεμεσού, περιορίζοντας έτσι το φαινόμενο της αστυφιλίας.
Επιπρόσθετα, με το προτεινόμενο έργο αναμένεται ότι θα αναβαθμιστεί ριζικά το οδικό δίκτυο στις ορεινές περιοχές, το επίπεδο εξυπηρέτησης της κυκλοφορίας, θα βελτιωθούν οι συνθήκες οδικής ασφάλειας και λειτουργικότητας και θα επιλυθούν τα προβλήματα οδικής ασφάλειας που παρουσιάζει το υφιστάμενο οδικό δίκτυο, έχοντας υπόψη τα πολλά θανατηφόρα και άλλα σοβαρά τροχαία δυστυχήματα που έχουν σημειωθεί στον υφιστάμενο δρόμο.
Χαρακτηρίζοντας ως έργο ζωτικής σημασίας την κατασκευή του δρόμου, η εκτελεστική μηχανικός του Τμήματος Δημοσίων Έργων και συντονίστρια του όλου έργου Ξένια Κλεόπα – Ψαρά, επισημαίνει στον «Φ» ότι η υλοποίηση της πρώτης φάσης Α1 του συγκεκριμένου έργου αποτελεί πλέον οριστική απόφαση της Κυβέρνησης και η σχετική πρόνοια για την κατασκευή του έχει συμπεριληφθεί στον προϋπολογισμό του 2018. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη η εκπόνηση από σύμβουλο μελετητή της σχετικής μελέτης και των κατασκευαστικών σχεδίων του όλου έργου.
Για τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού – Σαΐττά έγιναν προμελέτη, περιβαλλοντική και τεχνοοικονομική μελέτη, οι οποίες ολοκληρώθηκαν το 2006. Το σχετικό συμβόλαιο για τη μελέτη του αυτοκινητόδρομου Λεμεσού – Σαϊττά, υπογράφηκε στις 2 Νοεμβρίου 2009 με τον ελληνικό οίκο ΝΑΜΑ, Σύμβουλοι Μηχανικοί και Μελετητές Α.Ε, έναντι του ποσού των €820.500.
Στην ετοιμασία της μελέτης, όπως ανέφερε η εκτελεστική μηχανικός του Τμήματος Δημοσίων Έργων Ξένια Κλεόπα, σημειώθηκαν καθυστερήσεις που οφείλονται κυρίως σε αλλαγές που προέκυψαν λόγω αιτημάτων των κοινοτήτων, τα οποία δεν είχαν εγερθεί στο στάδιο της προμελέτης. Η μελέτη βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο και αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2018 για όλες τις φάσεις του σημαντικού αυτού οδικού έργου.
Ικανοποίηση διαχρονικού αιτήματος
Ο δρόμος αποτελούσε πάγιο και διαχρονικό αίτημα των ορεινών κοινοτήτων της Λεμεσού, αφού, όπως τόνισε στον «Φ» ο πρόεδρος της Ένωσης Κοινοτήτων Λευτέρης Περικλή, θα λειτουργήσει καταλυτικά στην ουσιαστική ανάπτυξη ενός μεγάλου αριθμού κοινοτήτων, οι οποίες παλεύουν για να συγκρατήσουν τον κόσμο τους στις ορεινές περιοχές της Λεμεσού. «Θεωρούμε το πιο πάνω έργο ως ύψιστης σημασίας και η ολοκλήρωσή του θα δώσει πνοή στην ύπαιθρο και θα συμβάλει καταλυτικά στην αναβάθμιση του οδικού δικτύου στις ορεινές περιοχές, συμβάλλοντας παράλληλα στην ανάπτυξη και στην καταπολέμηση της αστυφιλίας που μαστίζει τις κοινότητές μας» ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ένωσης Κοινοτήτων Λεμεσού.
Ο κ. Περικλή επισημαίνει ιδιαίτερα τη μείωση των αποστάσεων αλλά και την ασφάλεια της μετάβασης από τη Λεμεσό στις κοινότητες, έχοντας υπόψη τα πολλά θανατηφόρα και άλλα σοβαρά τροχαία δυστυχήματα που έχουν σημειωθεί στον υφιστάμενο δρόμο.
Σε διάφορες φάσεις η υλοποίηση
Με βάση τους προγραμματισμούς των αρμοδίων, ο νέος δρόμος, ο οποίος θα ενώνει τη Λεμεσό με τις ορεινές κοινότητες Τροόδους, θα γίνει σε φάσεις, ως ακολούθως:
α. Φάση Α1, Πολεμίδια – Παλώδια, μήκος 3,7 χλμ. (€22 εκατ.)
β. Φάση Α2, Παλώδια – Άλασσα, μήκος 8 χλμ. (€63 εκατ.)
γ. Φάση Β, Άλασσα – Σαϊττάς 10,8 χλμ. (€75 εκατ.)
Τα πρώτα έργα εντός του 2018
Σύμφωνα με την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου και την πρόσφατη εξαγγελία του ίδιου του Πρόεδρου της Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη, στο πλαίσιο επίσκεψής του στη Λεμεσό και τη σύσκεψη στην οποία παρακάθησε με φορείς της πόλης και επαρχίας Λεμεσού, η προσφοροδότηση της Φάσης Α1 του έργου προγραμματίζεται να γίνει εντός του 2018. Τα σχέδια και τα Έγγραφα Προσφορών της φάσης αυτής έχουν ουσιαστικά ολοκληρωθεί και το κόστος υπολογίζεται σε €22 εκατ. περίπου. Οι εργασίες αναμένεται να αρχίσουν περί το τέλος του 2018 και θα έχουν διάρκεια δύο χρόνων.
Η Φάση Α1 αφορά στο τμήμα Πολεμίδια – Παλώδια, μήκους 3,6 χλμ. περίπου, από το Αθλητικό Κέντρο Σπύρου Κυπριανού (Palais de Sport) μέχρι την πρόσβαση προς την κοινότητα Παλώδια και αποτελεί συνέχεια της λεωφόρου Γιάννου Κρανιδιώτη. Ο υφιστάμενος δρόμος στο τμήμα αυτό Πολεμίδια – Παλώδια αποτελεί μελανό σημείο από πλευράς οδικής ασφάλειας και η Αστυνομία έχει ζητήσει από το Τμήμα Δημοσίων Έργων να λάβει δραστικά μέτρα για άμβλυνση των προβλημάτων. Γι’ αυτό κρίθηκε αναγκαίο για λόγους οδικής ασφάλειας, έχοντας υπόψη τα πολλά θανατηφόρα και άλλα σοβαρά τροχαία δυστυχήματα που έχουν σημειωθεί στον υφιστάμενο δρόμο, να προωθηθεί κατά προτεραιότητα η Φάση Α1. Για τις Φάσεις Α2 και Β δεν έχει προς το παρόν καθοριστεί χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, καθώς αυτό θα εξαρτηθεί από την οικονομική αξιολόγηση τους και από τις μελλοντικές δυνατότητες της οικονομίας.
Στα €160 εκατομμύρια το κόστος του έργου
Για την υλοποίηση του σχεδίου κατασκευής του νέου αυτοκινητόδρομου Λεμεσού – Σαΐττά θα απαιτηθεί μια δαπάνη που θα ανέλθει στα 160 εκατομμύρια ευρώ. Στο στάδιο αυτό προγραμματίζεται η έναρξη της Α1 Φάσης μόνο, μήκους 3,6 χλμ. και κόστους 22 εκατ., για την οποία η κ. Κλεόπα ανέφερε ότι το Τμήμα Δημοσίων Έργων έχει ετοιμάσει όλα τα απαραίτητα κατασκευαστικά σχέδια, καθώς επίσης και τα έγραφα και τεχνικές προδιαγραφές για την προκήρυξη των σχετικών προσφορών για υλοποίηση αυτής της φάσης του έργου.
Για τις επόμενες δύο φάσεις, η κ. Κλεόπα σημείωσε ότι, σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα της οικονομίας, για να είναι το έργο βιώσιμο, απαιτούνται κάποιες αναθεωρήσεις στον σχεδιασμό, με στόχο τη μείωση του κόστους ώστε να είναι οικονομικά προσιτό.
Τόνισε ότι θα πρέπει στη συνέχεια να εξασφαλιστεί έγκριση, σύμφωνα με τις διαδικασίες που προβλέπονται στη νέα νομοθεσία για τα έργα του Δημοσίου, νοουμένου ότι θα υπάρχει η δυνατότητα να εξευρεθεί η αναγκαία χρηματοδότηση του έργου, με τα ανάλογα κονδύλια από τους κρατικούς προϋπολογισμούς, ώστε το «ώριμο» αυτό έργο να μην παραμείνει στους σχεδιασμούς, αλλά να προωθηθεί προς υλοποίηση.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς που έγιναν, η επιλεγείσα όδευση ακολουθεί τον υφιστάμενο δρόμο μέχρι την Άλασσα. Στη συνέχεια, από την περιοχή πριν τη γέφυρα Ζυγού, ακολουθεί νέα χάραξη ανατολικά του υφιστάμενου δρόμου, παρακάμπτοντας την Άλασσα, τη Λάνια και την Τριμίκλινη, και καταλήγει με τερματικό κόμβο στην περιοχή Σαϊττά. Oι εργασίες περιλαμβάνουν ακόμη την κατασκευή παρόδιων δρόμων, κατασκευή προσβάσεων και πλαγιοδρόμων –εξόδων και εισόδων– και συνδετήριους δρόμους με τις κοινότητες της περιοχής, ενώ θα τοποθετηθεί μοντέρνος οδικός φωτισμός στους κόμβους.
Ο τελικός σχεδιασμός του έργου περιλαμβάνει τέσσερις (4) πλήρεις ανισόπεδους κόμβους (τετρασκελείς), –κόμβος Παλώδιας/Αγρού/Λιμνάτη, ανατολικός κόμβος Άλασσας, δυτικός κόμβος Άλασσας, κόμβος Μοναγρίου/Δωρού–, δύο τρισκελείς ανισόπεδους κόμβους –νότιος κόμβος Παλώδιας και κόμβος Αγίου Μάμα. Τρεις ημικόμβους (δισκελείς) –δύο ημικόμβους στη Λάνια που αποτελούν τον κόμβο Λάνιας και έναν ημικόμβο στην Τριμίκλινη– και τον τερματικό κυκλικό κόμβο Σαιττά.
Το έργο περιλαμβάνει επίσης, μία (1) σήραγγα εκσκαφής και επικάλυψης (cut & cover), μήκους 310 μ. στην περιοχή Σαιττά, έξι (6) κοιλαδογέφυρες, έντεκα (11) υπέργειες και έξι (5) υπόγειες διαβάσεις οχημάτων για σύνδεση του υφιστάμενου οδικού δικτύου, 3 περιδιαβάσεις για σύνδεση του υφιστάμενου οδικού δικτύου εκατέρωθεν του αυτοκινητοδρόμου με υπηρεσιακούς, συνολικού μήκους 20 χλμ. περίπου. Περιλαμβάνει επίσης συνδετήριους δρόμους, συνολικού μήκους έξι χιλιομέτρων ως εξής: Προς Άλασσα (0,5 χλμ.) προς υφιστάμενο δρόμο Λεμεσού – Πλατρών παρά το Μονάγρι (1 χλμ.) προς Λάνια (2,5 χλμ.), προς Τριμίκλινη (1,2 χλμ.) και προς Πελέντρι (0,5 χλμ.).
Καινοτομία όσον αφορά στον σχεδιασμό του έργου θα αποτελέσει η εφαρμογή ανισοσταθμίας μεταξύ των κλάδων του αυτοκινητόδρομου στην περιοχή κατά μήκος του φράγματος των Πολεμιδιών, σε μήκος 1,7 χλμ. περίπου.
Με την πρακτική αυτή επιτυγχάνεται, αφενός, σημαντική μείωση των εκσκαφών και του εύρους κατάληψης και, αφετέρου, αποφεύγεται η κατασκευή ενός τοίχου αντιστήριξης μεγάλου ύψους, ο οποίος θα αντικατασταθεί με δύο χαμηλότερους, με μικρότερο αθροιστικό κόστος.
Πηγή
Πηγή: http://ift.tt/2vgzk1L
loading...
Δημοσίευση σχολίου
Δεν διμοσιεύονται σχόλια υβριστικού περιεχομένου. Την αποκλειστική ευθύνη για τα σχόλια την έχουν οι σχολιαστές.