Είναι 95 ετών και φτιάχνει έργα μοναδικά, έργα-μονοκονδυλιές, έργα που δείχνουν τη μοναδική... του άσκηση στον έλεγχο και μαζί την ελευθερία.
Ο Αλκης Πιερράκος, που ήρθε στην Αθήνα, από το Παρίσι όπου ζει, για την
έκθεσή του «Lepanto: Η Ναυμαχία της Ναυπάκτου» στην Πινακοθήκη
Χατζηκυριάκου-Γκίκα, ζωγράφιζε πυρετικά από το 2011 ως το 2013 τη σειρά
για τη θρυλική Ναυμαχία της Ναυπάκτου, που στέλνει ευθύβολα υπαινικτικά
μηνύματα στη σύγχρονη εποχή, στη συνθήκη που ζούμε τώρα.
Δεν είναι τυχαίο ότι σήμερα το βράδυ στα εγκαίνια της έκθεσης θα παραβρεθεί -στην πρώτη του επίσημη παρουσία- ο Νίκος Ξυδάκης, αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού, αποδίδοντας και αυτός φόρο τιμής στον σπουδαίο Ελληνα δημιουργό. Γιατί και οι συμπαραγωγοί της έκθεσης, δηλαδή το Ιδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου και το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, παρουσιάζουν και στο αθηναϊκό κοινό αυτή την έκθεση με την αίσθηση της τιμής που πρέπει να αποδοθεί στον Πιερράκο.
Δεν είναι τυχαίο ότι σήμερα το βράδυ στα εγκαίνια της έκθεσης θα παραβρεθεί -στην πρώτη του επίσημη παρουσία- ο Νίκος Ξυδάκης, αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού, αποδίδοντας και αυτός φόρο τιμής στον σπουδαίο Ελληνα δημιουργό. Γιατί και οι συμπαραγωγοί της έκθεσης, δηλαδή το Ιδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου και το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, παρουσιάζουν και στο αθηναϊκό κοινό αυτή την έκθεση με την αίσθηση της τιμής που πρέπει να αποδοθεί στον Πιερράκο.
«Για τον Πιερράκο αυτά τα έργα είναι μια αφορμή για να δείξει τον
πρωταγωνιστικό ρόλο της ζωγραφικής και κυρίως του σχεδίου» εξηγεί η
Κατερίνα Κοσκινά, πρώην καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος
Κωστόπουλου και νυν διευθύντρια του ΕΜΣΤ. «Δουλεύει με σινική μελάνη
πάνω σε ιδιαίτερα χαρτιά και η δουλειά του αυτή είναι στην ουσία
μονοκονδυλιά, δεν διορθώνεται. Εχει απόλυτο έλεγχο και ταυτόχρονα
ξεχωρίζεις τη μοναδική γραφή και έκφρασή του, αλλά και όλη την ελευθερία
του».
Σημαντικός εξπρεσιονιστής, ο Πιερράκος μεταφέρει με αυτές τις
μονοκονδυλιές όλη την ένταση και την αντάρα της περίφημης ναυμαχίας του
1571. Σέρνει το χέρι στο χαρτί και μαζί μεταφέρει τη φουρτούνα και τη
σπουδαιότητα ενός πραγματικού ιστορικού γεγονότος, καθοριστικού και για
τον σχηματισμό της ευρωπαϊκής ταυτότητας και κουλτούρας στους αιώνες που
ακολούθησαν. Η επιλογή αυτού του ιστορικού γεγονότος γίνεται και με
αυτή την ενσυνείδητη διάθεση σχολιασμού από τον Πιερράκο.
Η Ναυμαχία της Ναυπάκτου είναι ιστορικό γεγονός, διεθνώς γνωστό - έχει συνδεθεί και με το γεγονός ότι ο Θερβάντες, ο συγγραφέας του «Δον Κιχώτη», έχασε σε αυτή το αριστερό του χέρι, ενώ εκεί πολέμησε και ο Μανούσος Θεοτοκόπουλος, ο αδελφός του El Greco. Koιτάζοντας τα σχέδια του Πιερράκου, διακρίνεις πίσω από τις γραμμές τις φιγούρες των καραβιών που μάχονται με κύματα και εχθρούς, τον αέρα που σαρώνει τον χώρο, την ίδια την αντάρα του πολέμου. Αριστουργηματική δουλειά ενός σπουδαίου Ελληνα καλλιτέχνη, που σήμερα, 95 ετών, καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι, συνεχίζει να εργάζεται άοκνα και με μοναδική πνευματική οξύτητα.
Η Ναυμαχία της Ναυπάκτου είναι ιστορικό γεγονός, διεθνώς γνωστό - έχει συνδεθεί και με το γεγονός ότι ο Θερβάντες, ο συγγραφέας του «Δον Κιχώτη», έχασε σε αυτή το αριστερό του χέρι, ενώ εκεί πολέμησε και ο Μανούσος Θεοτοκόπουλος, ο αδελφός του El Greco. Koιτάζοντας τα σχέδια του Πιερράκου, διακρίνεις πίσω από τις γραμμές τις φιγούρες των καραβιών που μάχονται με κύματα και εχθρούς, τον αέρα που σαρώνει τον χώρο, την ίδια την αντάρα του πολέμου. Αριστουργηματική δουλειά ενός σπουδαίου Ελληνα καλλιτέχνη, που σήμερα, 95 ετών, καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι, συνεχίζει να εργάζεται άοκνα και με μοναδική πνευματική οξύτητα.
Όμως οι συμβολισμοί πίσω από αυτή την έκθεση είναι ακόμα περισσότεροι.
Αφορούν τη συνέργεια το πως «σε αυτή την εποχή της κρίσης ενώ θα
μπορούσες να μην κάνεις τίποτα, επιλέγεις να κάνεις κάτι» λέει η
Κατερίνα Κοσκινά. Εξηγεί πως «εκ των ενόντων στήσαμε αυτή την έκθεση: Το
Ίδρυμα Κωστόπουλου με μια μικρή συνδρομή, το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης
Τέχνης με τη βοήθεια των υπαλλήλων του, το φιλόξενο Μουσείο Μπενάκη με
τον ιδανικό αυτό χώρο μέσα στο σπίτι εργαστήρι ενός σπουδαίου
δημιουργού, η Εταιρεία για την Προώθηση του έργου του Αλκη Περριάκου και
ένας Κερκυραίος ευπατρίδης».
Σημειώνουμε ότι η έκθεση παρουσιάστηκε πρώτη φορά στο Κρατικό Μουσείο
Σύγχρονης Τέχνης στη Μονή Λαζαριστών στην Θεσσαλονίκη (10 Οκτωβρίου
2014 – 10 Ιανουαρίου 2015) και θα ταξιδέψει στην Κέρκυρα, όπου θα
φιλοξενηθεί στο Λατινικό Παρεκκλήσι του Παλαιού Φρουρίου, (4 Απριλίου–
14 Ιουνίου 2015). Στην Αθήνα θα δούμε τα 39 από τα 50 έργα της ενότητας –
είχε ζωγραφίσει πολλά περισσότερα πριν καταλήξει σε αυτό τον αριθμό ο
δημιουργός.
Επιμέλεια έκθεσης: Κατερίνα Κοσκινά
Συντονισμός έκθεσης: Αλέξανδρος Παπαγιάννης - Καθηγητής Ε. Μ. Πολυτεχνείου, Άννα Μυκονιάτη, Ιστορικός Τέχνης - Επιμελήτρια ΚΜΣΤ, Κωνσταντίνος Παπαχρίστου - Μουσείο Μπενάκη, Μένη Στρογγύλη – Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου
Διάρκεια έκθεσης: 4 Φεβρουαρίου ως 28 Μαρτίου 2015.
Επιμέλεια έκθεσης: Κατερίνα Κοσκινά
Συντονισμός έκθεσης: Αλέξανδρος Παπαγιάννης - Καθηγητής Ε. Μ. Πολυτεχνείου, Άννα Μυκονιάτη, Ιστορικός Τέχνης - Επιμελήτρια ΚΜΣΤ, Κωνσταντίνος Παπαχρίστου - Μουσείο Μπενάκη, Μένη Στρογγύλη – Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου
Διάρκεια έκθεσης: 4 Φεβρουαρίου ως 28 Μαρτίου 2015.
loading...